Ne moremo mimo dejstva, da je tudi v Sloveniji e-mobilnost v strmem vzponu, poleg električnih skirojev in koles opazimo tudi vse več električnih avtomobilov. Teh je na trgu več vrst: hibridna električna vozila (HEVs – hybrid electrical vehicles), priključna električna hibridna vozila (PHEVs – plug-in hybrid vehicles) in pa baterijska električna vozila (BEVs – battery electric vehicles). Za priključna hibridna in baterijska električna vozila potrebujemo električno polnilnico (EVSE – electric vehicle supply equipment). ETI ima vse več kupcev, izdelovalcev električnih polnilnic, v katere vgrajujejo tudi naše izdelke. V to skupino izdelkov spadajo diferenčna stikala EFI (predvsem tipa B in EV), kombinirana zaščitna stikala (KZS), inštalacijski odklopniki (ETIMAT), inštalacijski kontaktorji (R in RD), prenapetostna zaščita (ETITEC), modularni števci energije (ETIMETER) itd. Tudi samih polnilnic je več vrst, odvisno od načina in hitrosti polnjenja ter namembnosti. Lastnosti in zahteve, ki jih je treba upoštevati pri izdelavi polnilnice, so zelo dobro opisane v standardu IEC 61851-1, Sistem za napajanje električnih vozil prek kabla – 1. del: Splošne zahteve.
Standard pozna naslednje načine polnjenja:
Način 1: Priključitev vozila neposredno na standardno električno vtičnico. To je najosnovnejši način polnjenja, kjer ni nikakršne komunikacije in dodatne zaščite med vozilom in električno vtičnico. Ta način je v mnogih državah zaradi morebitnih nevarnosti celo prepovedan. Način 1 se največ uporablja za polnjenje lahkih električnih vozil, in ne za avtomobile.
Način 2: Je nadgradnja načina 1, kjer je med vozilom in električno vtičnico dodan vmesnik, ki komunicira z vozilom in ima vgrajeno zaščito pred električnim udarom. Navadno takšen vmesnik dobimo že pri nakupu električnega avtomobila. Ta način se bolj uporablja kot začasen in na mestih, kjer ni na voljo naprednejšega načina polnjenja.
Način 3 je najbolj razširjen način polnjenja z izmeničnim tokom (AC) in vključuje pomembne zaščitne in pametne funkcije, kot je komunikacijska povezava med električnim vozilom in polnilno opremo, tako da je moč polnjenja mogoče nadzorovati med polnjenjem. Kabel z vtičem tipa 2 je standarden za Evropo in se uporablja za ta način polnjenja, tako enofazni kot trifazni. Primer B na sliki je namenjen za javne polnilnice z izmeničnim tokom, kjer ima lastnik vozila svoj polnilni kabel z vtičem tipa 2 na obeh straneh, sama polnilnica ima v tem primeru vtičnico tipa 2 z zaklepom. Primer C, kjer je kabel z vtičem fiksno vezan na samo polnilnico, pa se uporablja za individualne hišne polnilnice, t. i. wallbox.
Način 4 je najhitrejši in edini deluje v enosmernem načinu (z enosmernim tokom).
→ Celoten članek je objavljen v Elektrotehniški reviji številka 2/2022
Avtor:
Aleksander Cilenšek, ETI Elektroelement d.o.o.
Ne spreglejte pa tudi strokovnih predstavitev:
POLNILNE POSTAJE ZA ELEKTRIČNA VOZILA – vse od postavitve do preizkušanja varnosti delovanja v 10-ih korakih – Nova zakonodaja in zadnje stanje tehnike na primerih iz prakse
Nova zakonodaja na področju SAMOOSKRBE, obnovljivih virov & učinkovite rabe energije in električne mobilnosti – Vse na enem mestu
HRANILNIKI ELEKTRIČNE ENERGIJE – neodvisna in zanesljiva (samo)oskrba z električno energijo – Zadnje stanje tehnike in aktualna zakonodaja
NOVA PRAVILNIKA in TEHNIČNI SMERNICI za nizkonapetostne inštalacije in zaščito pred delovanjem strele – Vse na enem mestu
Naročilo revije:
Enoletna naročnina: 29,70 €
Enoletna naročnina za študente in dijake: 19,80 €