Število električnih in priključnih hibridnih avtomobilov z vključenimi lahkimi vozili, vključno z osebnimi vozili in lahkimi gospodarskimi vozili (ang. LDV)[1] na cestah po svetu je leta 2018 preseglo 5 milijonov, istočasno je svetovni trg elektro polnilnih postaj v letu 2018 presegel 5 milijonov vseh treh ključnih vrst polnilnih postaj (domače, javne počasne in javne hitre polnilne postaje).

K hitri rasti prodaje električnih vozil je pripomogel tudi napredek, dosežen v zadnjih letih pri izboljšanju učinkovitosti in zmanjšanju stroškov litij-ionskih baterij. Vendar pa so nadaljnja znižanja stroškov baterije in izboljšave zmogljivosti bistvenega pomena za večjo privlačnost in zanimanje za električna vozila.

Stanje polnilne infrastrukture danes in v prihodnje

Polnilna infrastruktura je prav tako v porastu. Leta 2018 je bilo število domačih in javnih počasnih in hitrih polnilnih postaj na domovih, delovnih mestih, javnih površinah, bencinskih servisih po vsem svetu ocenjeno na skoraj 5 milijonov.

Javno dostopne polnilne postaje dopolnjujejo vlogo zasebnih in jih je potreno obravnavati kot pomembno komponento infrastrukture za oskrbo električnih vozil z električno energijo. Hitri polnilniki so še posebej pomembni v gosto naseljenih mestih in imajo pomembno vlogo pri spodbujanju privlačnosti in zanimanja za električna vozila, saj omogočajo potovanja na dolge razdalje.

Geografska porazdelitev polnilnic v letu 2018 po vrsti polnilnice

Globalna prodaja EVSE (LDV* chargers), 2010-18, Vir: Global EV outlook 2019 * – Light – duty vehicle (including passenger cars and light commercial vehicles)

Novosti na področju dinamičnega upravljanja energije

Domače, javne počasne in javne hitre polnilne postaje morajo biti zasnovane tako, da omogočajo dinamično upravljanje obremenitve – t.i. Dynamic Load Management System (DLM), ki omogoča inteligentno upravljanje z energijo ene ali več polnilnih postaj, ki delujejo istočasno. DLM omogoča hkratno polnjenje več električnih vozil ter učinkovitejšo uporabo razpoložljive energije v krajšem času in uravnoteženjem energije med polnilnimi postajami.

Ta način omogoča tudi povečanje števila elektro polnilnih postaj, ki so na voljo na posamezni lokaciji.

DLM se lahko poveže tudi z upravljanjem energije v objektu in meri energijo, ki jo porabi objekt in prilagaja – reducira moč, ki je na razpolago za elektro polnilne postaje.

Pričakujemo, da bodo podporne politike in zniževanje stroškov vodili k nadaljnji znatni rasti trga z električnimi avtomobili tako v Evropski uniji kot v Sloveniji ter posledično tudi vzpostavitvi ustrezne infrastrukture.  V novem scenariju Mednarodne agencije za energijo, ki upošteva sedanje in načrtovane politike, naj bi število električnih avtomobilov do leta 2030 doseglo 125 milijonov enot po scenariju EV30@30 pa bi število električnih avtomobilov na cesti lahko doseglo 220 milijonov enot do leta 2030.

 V Sloveniji se do leta 2030 na podlagi državne strategije na področju razvoja trga za vzpostavitev ustrezne infrastrukture v zvezi z alternativnimi gorivi predvideva 200.000 enot električnih in priključnih hibridnih avtomobilov z vključenimi lahkimi vozili, vključno z osebnimi vozili in lahkimi gospodarskimi vozili. Vse to pomeni tudi izgradnjo ustrezne infrastrukture za polnjenje električnih vozil in lahkih gospodarskih vozil ter v prihodnje tudi električnih avtobusov in električnih tovornjakov.

Več o načrtovanju, vzdrževanju in preverjanju polnilnih postaj za električna vozila boste našli v strokovnem priročniku, ki si ga lahko zagotovite po znižani ceni. Naročilo tukaj.

Ne spreglejte pa tudi strokovnih seminarjev:
POLNILNE POSTAJE ZA ELEKTRIČNA VOZILA – vse od postavitve do preizkušanja varnosti delovanja v 10-ih korakih – Nova zakonodaja in zadnje stanje tehnike na primerih prakse

→ Članek je objavljen v Elektrotehniški reviji številka 1/2020

Avtor:
Mag. Andrej Zorec

Elektrotehniška revija

Naročilo revije:
Enoletna naročnina: 29,70 €
Enoletna naročnina za študente in dijake: 19,80 €